Oszczędność w firmie – gdzie ich szukać i jak obniżyć koszty w firmie?

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej bez względu na to, jakiej dotyczy branży, wiąże się z wykonywaniem bardzo dużej ilości operacji finansowych. Niestety wiele z nich to te, które wychodzą z naszego konta. Koszty, jakie ponosimy, są bardzo rozgałęzione tzn. w ramach zarządzania firmy musimy współpracować z wieloma podmiotami, którym przesyłamy swoje pieniądze w ramach stałej lub okresowej współpracy.  

Zatem kanałów przepływu naszej gotówki jest wiele - począwszy od opłaty za wynajem biura, regulowania kosztów poboru prądu, a skończywszy na kwotach dla podwykonawców i podmiotów współpracujących. Natomiast, są takie koszty, które w ramach dogłębnej analizy, można nieco ograniczyć, nie ryzykując tym samym efektywnością działań naszego przedsiębiorstwa. Przedstawimy Wam kilka pomysłów na to, jak optymalizować koszty w swojej firmie.  

Sposoby na oszczędzanie w firmie 

Przede wszystkim, aby móc skutecznie obniżyć koszty prowadzenia swojej działalności gospodarczej, powinno się skonstruować rzetelny plan całych wydatków. Dopiero dokładna analiza dochodów, przychodów i wydatków pozwoli na wskazanie tych obszarów, które możemy bezkolizyjnie objąć optymalizacją finansową, a także tych, z których możemy całkowicie zrezygnować. Należy podzielić wszystkie wydatki te, które są kosztami stałymi, czyli wynajem biura lub pensje dla pracowników oraz na koszty ruchome, takie jak rachunki za prąd, paliwo itd.  

Oszczędzanie zużycia energii elektrycznej 

Z powodu zmieniających się warunków klimatycznych, wrażliwość na oszczędzanie powinna dotyczyć nas wszystkich, w tym także firmy i przedsiębiorstwa, które generują je w innym natężeniu, niż w zwykłych gospodarstwach domowych. W tym przypadku dobro naszej planety i dobro naszego portfela idą ze sobą w parze.  

Powinieneś przede wszystkim przeanalizować swoją dotychczasową umowę z dostarczycielem prądu elektrycznego. Być może warunki, na podstawie których została sporządzona, są niekorzystne. Wtedy mógłbyś ją renegocjować lub przejrzeć oferty innych dostawców.  

Natomiast skup się przede wszystkim na tym, by energia elektryczna była używana tylko wtedy, gdy jest potrzebna. Zatem gaś po sobie światło, wyłączaj maszyny, gdy nie pracują i nie przesadzaj z klimatyzacją. 

Dbanie o pracowników 

Ta wskazówka dla niektórych może stać w sprzeczności ze strategią oszczędzania w firmie. Niestety właściciele, którzy szukają sposobów na optymalizację swych kosztów, zaczynają obniżać pensję swoich pracowników lub co gorsza - zmniejszają liczbę etatów. Takie działania w długofalowej perspektywie mogą okazać się zgubne wizerunkowo i finansowo. Zapewnianie złych warunków pracy oraz wzbudzanie niepewności co do jej utrzymania sprawi, że pracownicy mogą od nas odchodzić, co wywoła większą rotacyjność stanowisk. Zarówno niezadowoleni i niedofinansowani pracownicy, jak i ciągłe zmienianie się kadry mogą nie tylko wpłynąć na efektywność przedsiębiorstwa, lecz także znacznie odbiją się na jego finansach.  

Zarządzanie czasem 

Dobra organizacja pracy przyczyni się do lepszej efektywności działań i znacznie zmniejszy czas ich wykonania. Wobec czego nasi pracownicy, którzy objęci zostaną dobry zarządzaniem i ich działań, wykonają więcej w krótszym czasie.  

Stosowanie benchmarkingu dostawców 

Jest to dokładna analiza ofert proponowanych przez wielu dostawców, a nie tylko jedynego. Dzięki niej możemy wybrać optymalną i najtańszą dla siebie usługę. Porównywanie i zestawianie ze sobą kosztów i jakości, jakie wynikają ze współpracy z danym podmiotem, pozwoli na skuteczne zoptymalizowanie naszego budżetu.  

Kontakt

Dane adresowe BillBird S.A. | Dojazd
ul. Kamienna 21, 31-403 Kraków
tel. +48 12 293 33 34
fax. +48 12 293 33 01
Formularz kontaktowy
Zasady przetwarzania danych osobowych, zawartych w formularzu kontaktowym określone zostały w Informacji dot. Ochrony Danych Osobowych
Mapa dojazdu