Stało się - wpisując ręcznie numer konta do przelewu pomyliłeś cyfry i przelew został wysłany na zły numer konta. Czy wiesz, że przelane pieniądze możesz odzyskać? Niezależnie, czy wysłałeś pieniądze do instytucji czy do osoby prywatnej - nie panikuj, masz prawo domagać się ich zwrotu! Jak wygląda procedura odzyskiwania omyłkowo przelanych pieniędzy?
Jak przebiega przelew pieniędzy?
Aby przelać pieniądze, musisz wpisać 26-cyfrowy numer konta, czyli rachunku odbiorcy oraz jego nazwę, dane i tytuł przelewu. Czy banki weryfikują zgodność danych z numerem konta przed przelewem? Odpowiedź brzmi: nie. Jeśli podany adres nie jest zgodny z numerem konta, pieniądze i tak opuszczą twoje konto i powędrują do odbiorcy. Jedynym przypadkiem,w którym w wyniku pomyłki pieniądze nie zejdą z konta jest sytuacja, w której wpiszesz numer konta, który nie istnieje. Wówczas, podobnie jak przy połączeniu telefonicznym, otrzymasz komunikat w rodzaju “nie ma takiego numeru”. Ilość numerów kont bankowych jest jednak tak duża, że omyłkowe wpisanie cyfr prawdopodobnie będzie skutkowało utratą pieniędzy. Co zrobić w takiej sytuacji?
Jak to działa?
Do tej pory o zwrot środków można było wnioskować na podstawie art. 405-414 KC mówiącym o bezpodstawnym bogaceniu się i konieczności zwrotu pieniędzy. Jednak w sądzie odbiorcy nierzadko wygrywali sprawy, udowadniając, że wydali już przelane pieniądze. Obecnie funkcjonuje nowe prawo. 27 kwietnia 2018 prezydent podpisał nowelizację ustawu o usługach płatnicznych. Zmiany weszły w życie w lipcu. Nowelizacja miała pomóc w rozwiązaniu coraz częstszych problemów z błędnie wpisanym numerem konta i chronić zarówno nadawców, jak i odbiorców nieprawidłowych przelewów..
- Z wniosków do nas wpływających wynikało, że omyłkowy przelew na niewłaściwe konto, był źródłem poważnych problemów. W skrajnych wypadkach klienci tracili w ten sposób pieniądze, bo nie było mechanizmu zmuszającego odbiorcę do zwrotu środków. Dzięki tej zmianie w większości przypadków dostaniemy je nawet w ciągu kilku dni - mówiła Aleksandra Wiktorow, Rzecznik Finansowy w Rzeczpospolitej.
Jak odzyskać pieniądze z błędnego przelewu?
Kontakt z bankiem i zwrot przelewu
Pierwszym, najważniejszym i często skutecznym sposobem jest kontakt z bankiem i wniosek o zwrot przelewu. Bank ma wówczas obowiązek w ciągu 3 dni skontaktować się z osobą, do której trafił przelew, poinformować o błędzie, konieczności zwrotu i możliwych konsekwencjach braku zwrotu. Odbiorca na zwrot ma 30 dni. Czy osoba, która błędnie przelała pieniądze po zwrocie pozna dane uczciwego odbiorcy? Nie. Nabywca zwraca pieniądze na specjalny, nieoprocentowany rachunek techniczny. Z tego rachunku pieniądze zostaną przelane na konto pierwotnego nadawcy. Dzięki temu uczciwy oddający ma zapewnioną anonimowość. Drugą możliwość jest próbowa anulowania przelewu, zanim jeszcze trafi do odbiorcy. Nie wszystkie banki zgadzają się jednak na takie rozwiązanie, w rzeczywistości zanim uda się załatwić tę sprawę pieniądze znajdują się już na koncie odbiorcy.
Pieniądze nie zostały zwrócone po 30 dniach
Jeśli po 30 dniach pieniądze nie zostaną zwrócone, nadawca ma prawo zgłosić się na policję lub założyć sprawę w sądzie o bezpodstawne wzbogacenie.
Jak uniknąć błędów?
- Zawsze sprawdzaj numer konta przed przesłaniem pieniędzy.
- Zwróć uwagę, czy nazwa banku wyświetlona w serwisie zgadza się z tym podanym w formularzu
- Skanuj rachunki - zamiast wpisywać ręcznie numery konta, skanuj rachunki. Umożliwia to aplikacja mojeplatnosci.pl.Numer konta odbiorcy pojawia się wówczas automatycznie.